Klub Notion Polska

Kilka wskazówek, jak radzić sobie z prokrastynacją

Cześć entuzjaści Notion,

Witam w kolejnym wydaniu Klubu Notion Polska, w którym dzielę się najlepszymi wskazówkami i zasobami, aby jak najlepiej wykorzystać potencjał Notion.

Dzisiejszy wpis będzie o walce z przytłoczeniem, związanym z nadmierną produktywnością oraz walce z prokrastynacją.

Mam nadzieję, że poniższe wskazówki pomogą Wam nie tylko odetchnąć i uwolnić się od natłoku pracy oraz tych wszystkich aplikacji do jej kontrolowania i organizacji, ale także zapanować nad tym chaosem i podejmowaniu lepszych decyzji.

Odetchnij i uprość swoje wirtualne ja

Istnieją tylko dwie podstawowe aplikacje, które trzymają moje życie razem: Cron, moja aplikacja kalendarza i Notion, mój drugi mózg.

Jeśli uważasz, że jesteś przytłoczony i żonglujesz wieloma aplikacjami zwiększającymi produktywność, uprość to tylko do kalendarza i aplikacji do notatek.

1. Kalendarz

Za każdym razem, gdy mam nowe wydarzenie lub spotkanie, natychmiast dodaję je do mojego kalendarza. Ponadto praktykuję blokowanie czasu (timeblocking), poświęcając każdy blok czasu na określone działania, takie jak tworzenie treści, ćwiczenia, obiad, itp.

Upewnij się, że używasz i synchronizujesz wydarzenia z kalendarza na wszystkich urządzeniach, aby zawsze wiedzieć, co jest przed tobą i na co powinieneś poświęcić swój czas.

2. Aplikacja do notatek

Codziennie pojawiają się nowe zadania do wykonania, artykuły, filmy, podcasty i ważne linki. Posiadanie centralnej przestrzeni do przechowywania ich wszystkich jest kluczowe. W tym miejscu przydaje się aplikacja do notatek, taka jak Apple Notes, Notion lub Obsidian.

Zamiast mieć oddzielną aplikację do zadań, trzymam wszystko scentralizowane i łatwo dostępne w jednej aplikacji, którą dla mnie jest Notion.

Zapanuj nad swoim życiem z Notion

Ostatnio postanowiłem stworzyć pełen funkcjonalności dashboard w Notion, który pomaga mi zarządzać moimi celami artystycznymi i projektami. Oto, co udało mi się osiągnąć:

  • Kreatywne Cele: Dla mojej sfery twórczej utworzyłem stronę, na której definiuję cele artystyczne, tworzę moodboardy i zbieram inspiracje. To prawdziwie motywujące miejsce!

  • Nawyki: Ustawiłem narzędzie do śledzenia nawyków, dzięki czemu mogę kontrolować moje codzienne nawyki zdrowotne i produktywne.

  • Dziennik: Dziennik w Notion to moje codzienne miejsce do zapisywania pomysłów, przemyśleń i postępów w różnych projektach. To również pomaga mi reflektować nad moimi sukcesami i wyzwaniami.

  • Miesięczne Wydatki: Utworzyłem bazę danych do śledzenia moich finansów. Teraz jestem w stanie śledzić i analizować moje miesięczne wydatki, co pomaga mi zarządzać budżetem.

  • Lista Książek: Stworzyłem listę książek, które chcę przeczytać, z możliwością dodawania recenzji i ocen. Najważniejsze dla mnie jest to, że mogę to wszystko zrobić w jednym narzędziu - Notion! Ułatwia mi to życie i pomaga utrzymać moją twórczość na właściwym kursie.

Najważniejsze dla mnie jest to, że mogę to wszystko zrobić w jednym narzędziu - Notion! Ułatwia mi to życie i pomaga utrzymać moją twórczość na właściwym kursie.

To tylko kilka z funkcji, jakie oferuje powyższy szablon. Jeśli jesteś ciekaw, co jeszcze skrywa i chcesz zapanować nad swoim życiem, pobiesz go z linku poniżej.

Jak radzić sobie z prokrastynacją?

Ostatnio zauważyłem, że odsuwam na bok osobiste zadania, myśląc, że są mniej pilne. Ale w miarę ich gromadzenia, szybko stało się to nawykiem zwlekania, który wpłynął na moją pracę.

Walka z prokrastynacją jest jak wzmacnianie mięśni. Jeśli jest zaniedbywana, zbyt łatwo jest popaść w nawyk odkładania zadań na później. Ale nie bój się! Oto dwie proste strategie, które pomogą ci się uwolnić:

1. Zasada 5 sekund Mela Robbinsa

Zasada jest prosta:

  • Myślisz o zanurzeniu się w głębokiej pracy? Wyłącz telefon w ciągu 5 sekund.

  • Rozważasz przeczytanie książki? Weź ją do ręki w ciągu 5 sekund.

  • Planujesz nagrać film? Wyjmij statyw w ciągu 5 sekund.

Mel Robbins podkreśla, że gdy poczujesz potrzebę działania, musisz je podjąć w ciągu 5 sekund. W przeciwnym razie mózg będzie szukał wymówek, aby odrzucić ten pomysł.

2. Zasada 2 minut

Przyłapany na zwlekaniu? Zmodyfikuj zadanie tak, aby jego ukończenie zajęło mniej niż 2 minuty. Alternatywnie, zobowiąż się do pracy nad nim przez zaledwie 2 minuty.

Często najtrudniej jest zacząć, a gdy już zaczniesz, rozpęd sprawi, że będziesz kontynuować. Zanurz się głębiej w tę koncepcję dzięki spostrzeżeniom Jamesa Cleara.

Pamiętaj, praktyka czyni postępy. Zrób więc ten pierwszy krok, zaakceptuj krzywą uczenia się i wytrwale udoskonalaj swoje podejście.

Jeśli zwlekasz, ponieważ jest to nowe doświadczenie, zobowiąż się do wykonania małego działania już dziś. Następnie skup się na kolejnym małym kroku.

Pomogłem już ponad 150 osobom rozpocząć swoją przygodę z Notion. Oto dwa sposoby, jak mogę pomóc i Tobie:

  1. Jeśli chcesz poznać możliwości Notion, skorzystaj z Darmowego Pakietu Notion

  2. Nie masz motywacji do trzymania się swoich postanowień? Użyj Planu na 2023 rok

  3. Tracisz kontrolę nad swoimi finansami? Skorzystaj z szablonu Planowania budżetu

Mam nadzieję, że ten numer przypadł Ci do gustu! Odezwę się do Ciebie w przyszłym tygodniu.